MENGENAL PASTI SOALAN KBAT
Bagaimana
kita menentukan soalan itu adalah soalan KBAT? Selain daripada stimulus (bahan
rangsangan) dan kata tugas, melalui peruntukan markah dalam soalan juga kita
boleh mengagak soalan itu KBAT atau KBAR. Sebagai contoh, Kertas 2, Bahagian A,
sekiranya soalan itu 3-4 markah, kemungkinan soalan itu KBAT. Untuk Bahagian B
pula, sekiranya soalan itu 6-8 markah, kemungkinan soalan itu KBAT. Trend
terkini soalan memerlukan calon mengupas/menghurai isi. Hal ini dapat
dibuktikan dalam Bahagian A, soalannya memperuntukkan markah 2-4-4 dan Bahagian
B pula 4-8-8 (bergantung kepada perubahan).
MENGENAL PASTI KEHENDAK TUGASAN DALAM SOALAN KBAT
Respon
atau jawapan murid mestilah bertepatan dengan kehendak tugasan. Ini bermakna
murid perlu tahu tingkatan atau aras KBAT. Apabila kehendak tugasan difahami,
maka murid dapat memberikan respon/jawapan yang betul. Lihat penerangan di
bawah:
KBAT: Menganalisis
·
Antara soalan yang terbanyak
dalam kertas peperiksaan.
·
Murid perlu mencerakinkan maklumat/pengetahuan Sejarah kepada
komponen yang lebih kecil iaitu kepada FHC, atau FH atau F atau H, bergantung
kepada sub topik.
·
Kemahiran ini sangat
penting dalam aktiviti pembelajaran sebelum menguasai kemahiran KBAT yang lain.
·
Cerakinan tersebut
membolehkan murid mengenal pasti isi utama seperti kronologi
peristiwa, ciri-ciri, kesan, kepentingan, sebab-sebab, cara-cara atau proses.
·
Jawapan bersifat tertutup kerana dari buku teks.
·
Contoh soalan:
o Jelaskan
ciri-ciri utama tamadun manusia.
o Jelaskan
corak kehidupan masyarakat Arab Jahiliah.
o Huraikan
sebab-sebab berlakunya peristiwa Hijrah.
KBAT:
Mengaplikasi
·
Murid perlu menggunakan
maklumat/pengetahuan Sejarah kepada satu situasi
baharu.
·
Jawapan bersifat terbuka, iaitu mengaitkan dengan masa kini/sekarang.
·
Tidak boleh
salin bulat-bulat pengetahuan Sejarah sebagai jawapan.
·
Boleh design/reka jawapan FHCI selagi mana munasabah.
·
Contoh soalan:
o Bagaimanakah
sifat kerterbukaan Tamadun Indus dapat dicontohi oleh pemerintah masa kini?
o Bagaimanakah
anda mempraktikkan konsep Hijrah dalam kehidupan seharian?
KBAT:
Menilai
·
Murid berupaya membuat pertimbangan terhadap maklumat/pengetahuan Sejarah.
·
Berupaya memberikan
bukti, berhujah, berbahas dan membuat ulasan.
·
Jawapan bersifat terbuka.
·
Boleh design/reka jawapan FHCI selagi mana munasabah.
·
Contoh soalan:
o Sejauh
manakah kejayaan gerakan penentangan pemimpin tempatan menentang British di Tanah Melayu, Sabah dan
Sarawak.
o Setujukah
anda bahawa Zaman Renainssance adalah permulaan bagi kemajuan orang Barat?
KBAT:Mencipta
·
Murid berupaya
menggunakan maklumat/pengetahuan Sejarah kepada
struktur baharu.
·
Berupaya berfikir
secara kreatif, menjana idea dan memberi cadangan yang bernas.
·
Jawapan bersifat terbuka.
·
Boleh design/reka jawapan FHCI selagi mana munasabah.
·
Contoh soalan:
o Cadangkan
usaha-usaha berkesan untuk memelihara monumen negara.
o Ramalkan
masa depan dunia sekiranya kuasa-kuasa besar dunia terlibat dalam sebarang
konflik.
o Bagaimanakah
anda sebagai generasi muda, menghadapi cabaran globalisasi?
Perhatian!
·
Teknik FHCI sangat
sesuai untuk menjawab soalan KBAT Respon Terbuka (Bahagian B) kerana jawapan
boleh dikupas dengan mendalam.
·
Jawapan dalam Bahagian
A (Respon Terhad) pula memerlukan calon memberikan jawapan secara jitu dengan huraian. Hal ini demikian kerana ruangan
jawapannya terhad. Ini bermaksud calon juga boleh menggunakan teknik FHC.
·
Rumusannya, soalan
bahagian A dan B memerlukan calon memberikan respon jawapan dengan tepat
bersama huraiannya.
·
Sebagai asas, calon
perlu mempunyai dan menguasai kemahiran menganalisis fakta sejarah terlebih
dahulu sebelum boleh menjawab soalan KBAT menilai, mengaplikasi dan mencipta.
CIRI-CIRI
SOALAN KBAT: LAZIM/RUTIN DAN BUKAN LAZIM/NON RUTIN
Situasi
inilah yang memerangkap calon untuk memberikan respon jawapan sedangkan ianya
telah dipelajari dalam kelas dan sewaktu ulangkaji. Mengapa hal ini boleh
terjadi? Ini kerana calon tidak memahami kehendak tugasan/soalan. Inilah soalan
KBAT Non Rutin. Soalan “twist” pengetahuan sejarah calon tanpa disedari ianya
telah dipelajari oleh calon sendiri. Lihat contoh pertama dibawah:
TAJUK/SUB TAJUK:
PERSEKUTAN TANAH MELAYU 1948.
KONSTRUK/ARAS
PEMIKIRAN: MENGANALISIS
ARAS KESUKARAN: RENDAH
KEPADA SEDERHANA
SOALAN: Jelaskan
faktor-faktor Pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948?
Baik,
mudah bukan! Soalan adalah direct dan
calon sememangnya faham kehendak tugasan iaitu perlu menghuraikan/mencerakinkan
sebab-sebab. Lihat contoh kedua pula di bawah; kali ini aras kesukarannya lebih
tinggi.
TAJUK/SUB TAJUK:
PERSEKUTAN TANAH MELAYU 1948.
KONSTRUK/ARAS
PEMIKIRAN: MENGANALISIS
ARAS KESUKARAN: TINGGI
SOALAN: Mengapakah
Malayan Union dibubarkan? Atau Jelaskan faktor-faktor pembubaran Malayan Union.
Bagaimana?
Agak keliru bukan? Seperti tidak pernah dipelajari. Sebenarnya kehendak
tugasannya sama. Jadi calon perlu faham bahawa dalam sukatan pelajaran
Persekutuan Tanah Melayu 1948, Malayan
Union yang ditentang oleh orang Melayu dibubarkan dan digantikan dengan konsep
persekutuan seperti NNMB, iaitu Persekutuan Tanah Melayu dengan mengiktiraf
kembali kuasa Raja Melayu dan perlindungan terhadap kedudukan orang Melayu.
Maka jawapannya sama! Lihat buku teks Sejarah tingkatan 5 halaman 103-104.
Inilah KBAT Non Rutin. Ianya diuji secara
indirect. Bersedialah dengan situasi soalan seperti ini. Good luck and
Allah speed you in SPM.
Artikel ini
ditulis/dikemaskini oleh:
0934hrs/14
Oct.
Cikgu Salehuddin bin Mohd Rokani,
Bandar Tun Abdul Razak Jengka,
“Rock With History”
“Learn History For Love, For Honour, For
Valour”
https://t.me/gempur1249
No comments:
Post a Comment