SEJARAH SPM

Saturday 19 January 2019

DISIPLIN BELAJAR SEJARAH DI DALAM KELAS

Salehuddin M.R, [17.01.19 21:54]
Salam semua murid yang cikgu kasihi. Berikut cikgu kongsikan disiplin/strategi pembelajaran Sejarah semasa PdPc dalam kelas:

1. Preview/baca subtopik dalam buku Sejarah sebelum kelas berikutnya.

Buku teks Sejarah merupakan sumber dan rujukan utama kepada semua murid. Cikgu syorkan anda untuk membaca subtopik dan kandungan pembelajaran Sejarah sebelum masuk ke kelas. Hal ini demikian kerana murid akan dapat pengetahuan asas  (entry knowledge) tentang satu-satu topik tersebut dan seterusnya menjadi pengetahuan sedia ada (existing knowledge) pada hari kelas tersebut. Anda juga boleh membaca buku rujukan sebagai rujukan yang kedua.

2. Tandakan isi/point utama dengan pen warna.

Semasa pembelajaran, tandakan (higlight) isi-isi utama bagi setiap fakta, huraian dan contoh Sejarah dengan pen warna dalam buku teks atau buku rujukan anda. Warna yang terang lagi menonjol akan memandu kita kepada isi-isi penting pembelajaran. Cikgu berpendapat tindakan ini bukannya satu tindakan vandalisme atau salah laku kerana ianya bertujuan pembelajaran.

3. Gunakan sticky notes.
Sticky notes memang sangat berguna untuk kita menulis catatan/maklumat tambahan, nota kaki, nota ringkas, lakaran dan rumusan pelajaran.  Lekatkan sticky note anda pada mana-mana sudut halaman buku teks Sejarah.

4. Penglibatan murid dalam aktiviti kelas.

Libatkan diri anda secara aktif dan progresif dalam kerjasama kumpulan. Hasilkan buah fikiran yang bernas, cerna dan cakna minda, berfikir secara kreatif dan kritis (KBAT),  fikirkan Apa? Bila? Siapa?  Dimana? Mengapa?, Bagaimana?, boleh menyelesaikan masalah, berani memberikan pendapat, berhujah secara berhikmah, memainkan peranan, memimpin dan membimbing serta berlapang dada terhadap perbezaan pendapat rakan lain. Hasil idea anda boleh diterjemahkan dalam peta pemikiran dan dibentangkan.  Sekiranya tiada jalan penyelesaian, rujuklah guru anda.

5. Merubah sebarang kemusykilan menjadi kefahaman.

Setiap persoalan /isu yang terbuku dalam hati perlu diluahkan kepada guru. Mungkin juga persoalan kita boleh dijawab oleh rakan kita yang lain.  Persoalan itu juga  boleh dikaji dengan merujuk sumber di perpustaaan atau internet. Setiap persoalan yang berjaya dijawab bukan sahaja bermanfaat untuk diri kita malah memberikan kebaikan kepada semua rakan kita kerana rakan kita mungkin tidak terfikir soalan yang demikian! Catatkan isu dan persoalan tersebut bersama cadangan jawapannnya pada sticky note anda.

6. Review subtopik yang sudah dipelajari dan jumpalah guru sejarah anda.

Strategi ini penting untuk mengukuhkan pengetahuan Sejarah (strengthen the knowledge) dengan mengulangkaji dan membaca semula sub topik pelajaran yang telah dipelajari dalam kelas. Pengukuhan ini dipacu pula dengan kekerapan bertemu dengan guru Sejarah anda (driven the knowledge to the next level) untuk sesi perbincangan dan soal jawab serta bimbingan secara peribadi atau kumpulan kecil. Kesannya kita lebih bersedia untuk menghadapi sebarang bentuk penilaian, ujian mahu pun peperiksaan.

Semoga berjaya dalam SPM 2019.

Catatan berguna oleh,
Che'gu Salehuddin Bin Mohd Rokani,
Guru Sejarah,
SMK Jengka Pusat 2, 
Bandar Jengka.

By Telegram.

5 comments:

  1. Awesome blog. I enjoyed reading your articles. This is truly a great read for me. I have bookmarked it and I am looking forward to reading new articles. Keep up the good work!
    python training in noida

    ReplyDelete
  2. Your post is very great.i read this post this is a very helpful. i will definitely go ahead and take advantage of this. You absolutely have wonderful stories.Cheers for sharing with us your blog. digtal marketing training in noida

    ReplyDelete
  3. ketika anda bermain dalam link http://188.114.232.104 anda harus bermain dalam permainan bandarq dimana anda bisa menjadi bandar dan mendapatkan kemenangan dengan mudah.

    ReplyDelete