SEJARAH SPM

Tuesday 23 October 2018

TIPS SEJARAH KERTAS 3 SPM

Tips Sejarah SPM Kertas 3:
Salam Negaraku kepada semua calon SPM. Diharap semua calon telah bersedia dengan bahan-bahan yang berkaitan dengan Sejarah Kertas 3. Di sini cikgu akan kongsikan beberapa tips Sejarah SPM Kertas 3.

1. Bahan rujukan.
Pastikan anda telah bersedia dengan bahan rujukan seperti buku teks dan bahan-bahan yang lain seperti modul, artikel, jurnal, majalah dan sebagainya. Jabatan Pelajaran Negeri Pahang telah pun mengeluarkan Modul Sejarah SPM Kertas 3 yang telah pun disebarkan ke seluruh sekolah menengah negeri Pahang. Sekiranya anda belum menerima modul ini, sila hubungi guru sejarah anda.

2. Studi/belajar kandungan bahan rujukan.
Ya. Anda memang perlu belajar segala yang berkaitan dengan bahan rujukan yang relevan dengan tema Sejarah Kertas 3. Anda akan gagal atau tidak dapat menjawab dengan baik sekiranya anda tidak studi kandungan bahan rujukan. Sekurang-kurangnya anda telah bersedia dengan buku teks Sejarah Tingkatan 5 dan Modul JPN atau lebih baik sekiranya ada bahan sokongan yang relevan. Jangan terlalu banyak bahan, ia akan menyesakkan meja kita semasa peperiksaan dan mungkin akan menyebabkan stress. Jadi pilihlah bahan yang relevan setelah berbincang dengan guru sejarah anda.

3. Buat Simulasi/Bengkel Menjawab Sejarah Kertas 3.
Setkan hari dan masa yang sesuai bersama guru sejarah anda untuk berbengkel. Mulakan dengan prosedur/manual menggunakan Modul JPN/bahan sokongan yang lain. Dalam hal ini, guru sejarah anda telah ditatarkan bagaimana menggunakan Modul JPN dan buku teks. Jadi dengar dengan baik dan highlightkan isi-isi yang penting serta nota-nota tambahan. Sekiranya ada kemusykilan , tanyalah guru sejarah anda.
Seterusnya, simulasi. Setelah anda memahami tata cara menggunakan Modul JPN dan buku teks, tiba masanya untuk menjawab soalan Sejarah Kertas 3 dengan menggunakan soalan klon/mirip/ramalan yang berkaitan dengan tema dan mengikut masa yang sebenar iaitu 3 jam dan dijalankan seperti peperiksaan sebenar. Sekiranya anda dapat menjawab kesemua soalan dalam masa 3 jam, bermakna anda boleh menjawab soalan yang sebenarnya nanti. Sekiranya tidak, beritahulah guru anda, bahagian manakah yang bermasalah sama ada soalan atau tugasan atau pun modul. Insya Allah guru anda ada penyelesaiannya. Untuk lebih berkesan, jawab beberapa set lagi soalan dirumah dengan mengikut tempoh menjawab yang sama.

4. Kes tidak ada rujukan yang relevan dan sesuai dengan soalan.
Terdapat juga kes soalan yang diuji kita tidak dapat mencari bahan yang sesuai dan relevan. Bagaimanakah kita menghadapi situasi seperti ini?
Pertama, fahami kehendak soalan. Kadang-kadang soalan sebenar 'twist' kefahaman calon dengan menggunakan ayat yang berbeza tetapi maksud soalannya sama dan ada dalam dapatan calon iaitu bahan rujukan. Hati-hati dan peka.
Kedua, memang tiada dalam dapatan calon dan untuk kes ini calon perlu menggunakan kemahiran berfikir dan mungkin KBAT, untuk menjawab soalan tersebut. Jangan khuatir, berfikirlah di luar kotak. Tiada salahnya. Anda rasa relevan jawapannya, ya tulis..itulah jawapannya.

Selamat berbengkel semua!

Ditulis oleh Che'gu Arikata Teri di https://t.me/gempur1249

No comments:

Post a Comment