SEJARAH SPM

Friday 8 May 2020

CABARAN CALON SPM 2020

Salam Chegu Sejarah buat semua calon SPM 2020.

    Chegu berharap di kala ini anda semua berada dalam keadaan sihat bersama keluarga tersayang dan terus kekal di rumah kerana negara kita masih lagi dalam tempoh PKP. Chegu juga ingin mengucapkan selamat menyambut Ramadhan walaupun agak terlewat. Manfaatkan bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan amalan ibadah kepada-Nya.

    Tahun ini merupakan tahun yang sukar kepada calon SPM. Wabak Covid-19 yang telah melanda dunia telah menjejaskan hampir semua sektor perkhidmatan termasuklah perkhidmatan pendidikan.  Di negara kita guru dan murid masih tidak dibenarkan lagi kembali ke sekolah untuk meneruskan pengajaran dan pembelajaran dan ini bermakna pembelajaran berlaku di rumah.

    Maka, pelbagai pelantar pembelajaran digital oleh guru untuk menyampaikan isi pelajaran secara atas talian kepada murid di rumah. Sungguh pun begitu, terdapat sebahagian murid tidak sepenuhnya menyertai kelas online tersebut manakala sebahagian yang lain pula tiada maklum balas sejak pembelajaran online yang pertama.
   
     Inilah cabaran kepada calon SPM, tanpa disedari anda telah ketinggalan jauh dalam pelajaran. Malah, anda juga tidak mendapat tips, kemahiran dan panduan berguna peperiksaan. Apabila sekolah di buka semula nanti anda perlu catch up semuanya dengan pantas. Chegu menyeru supaya anda  seboleh-bolehnya tidak ketinggalan dalam pelajaran dalam tempoh PKP ini. Sekiranya tidak boleh menyertai kelas online, tontonilah siaran TV Pendidikan sebagai ganti atau belajar kendiri melalui buku teks dan buku kerja.

    Inilah bakti anda kepada negara dalam situasi sukar ini. Semoga kita berjumpa lagi di sekolah.